Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Educating relational literacies.

Abstract

This article is based on the detection of new illiterates in the XXI century, following the will to develop the fourth pillar of education for this century presented in the Delors report, learning to live together. Whereas the construction of relational learning can be based on strengthening the link and is configured in the educational environment, it aims to strengthen existencial literacy, developing the learning of the being and a being open to alterity in its different forms.

Keywords

Relationship, Interdependence, Link, Existence, Living Together

PDF (Spanish)

Author Biography

Marta Burguet Arfells

Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Facultad de Pedagogía.


References

  1. BURGUET, M. (2007) "Del viure d'esm a l'entusiasme de viure. Una mirada als adolescents des del realisme existencial". EN: Adolescència. Trencar la incomunicació. Barcelona: Edimurtra.
  2. DELORS, J. (1996) La educación encierra un tesoro. Informe en la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.
  3. FREIRE, P. (1995) Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
  4. MARTÍNEZ GUZMÁN, V. (2005) Podemos hacer las paces. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  5. NODDINGS, N. (2009) La educación moral. Propuesta alternativa para la educación del cerécter. Argentina: Amorrotu.
  6. ROGERS, C. (1972) El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós.
  7. RUBIO, A. (1996) Ser. Revista RE. [s.l.: s.n.], 7, 3.
  8. VAN MANEN, M. (1998) El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós.
  9. VAN MANEN, M. (2004) El tono en la enseñanza. Barcelona: Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

51-60 of 140

You may also start an advanced similarity search for this article.