Democratize democracy. Democratize citizenship.: Perspectivas de un análisis comparado de la Educación Superior de España y Chile.
Abstract
The present work aims to re?ect on Higher Education in Spain and Chile, in a comparative perspective. The re?ection develops from an analysis based on speculation and interpretation that make pressure to different educational systems from various political, economic and social contexts. The totality explains how educational spaces face the current democratic paradigm and the construction of the citizenship. Approaches are developed that contain one of the most obvious crossroads facing the Higher Education, and refers to the complex needs of citizenship by responding directly and specifically to growing progress in knowledge and in a knowledge of also, i.e., the pursuit of knowledge without partiality or dependence, including research and cultivation of apparently worthless plots.
Keywords
Higher Education, Democracy, Citizenship
Author Biography
Pablo Camus Galleguillos
Facultad de Humanidades.
References
- AA. VV. (2007). Espacios de formación. Educación y formas de vida social. Alzira, España, España: Germanía.
- ALLARD N., R., (2000). Rol del Estado, Políticas e Instrumentos de Acción Pública en la Educación Superior en Chile, Venezuela, Educación Superior y Sociedad. [s.l.] : IESALC/UNESCO.
- ÁLVAREZ-URIA F., GARCÍA S., MURGUERZA J., PASTOR J., RENDUELES G., VARELA, J. (Comp.), (1998). Neoliberalismo VS. Democracia. Madrid: de la Piqueta.
- ALONSO B., L. E., (1999). Trabajo y ciudadanía. estudios sobre la crisis de la sociedad salarial. Madrid: Trotta.
- ARAYA, H., GONZÁLEZ, L. (1996). Calidad, Evaluación Institucional y Acreditación en la Educación Superior en la Región Latinoamericana y el Caribe. CINDA: Santiago de Chile.
- ARIAS, A. (2004). El régimen económico y financiero de las universidades públicas. Salamanca: Oficina de Cooperación Universitaria.
- AROCENA, R., SUTZ, J. (2001). La Universidad Latinoamericana del Futuro, Tendencias ‑ Escenarios Alternativas. México: Unión de Universidades de América Latina UDUAL.
- BALLEI, C., PEREZ, L. (2000). Tensión entre el derecho a la educación y la libertad de enseñanza. [s.l.]: UNICEF.
- BAUMAN, Z. (2004). La globalización, Consecuencias humanas. México: Fondo de Cultura Económica.
- BELTRÁN, J. (2006). Educación y globalización. Dinámicas de cambio educativo en magisterio en el marco de la convergencia europea. Valencia: Germanía.
- BERNASCONI, A., ROJAS, F. (2003). Informe sobre la Educación Superior en Chile. 1980‑2003. Santiago de Chile: Universitaria.
- BERNASCONI, A. (1994). Regímenes Jurídicos de las Instituciones de Educación Superior. Santiago de Chile: Corporación de Promoción Universitaria CPU.
- BORÓN, A. (2005). Impacto del neoliberalismo sobre la sociologÍa y las ciencias sociales. Extracto de la conferencia, Las ciencias sociales en la era neoliberal. entre la academia y el pensamiento crÍtico. Porto Alegre: Asociación Latinoamericana de Sociología ALAS.
- BOURDIEU, P., PASSERON, J. (1977). La Reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.
- BRICALL, J. (2000). Universidad 2000. Madrid: Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas CRUE.
- BRICALL, J., BRUNNER, J. (2000). Universidad Siglo XXI. Europa y América Latina. Regulación y Financiamiento. París: Documentos Columbus.
- BRIONES, G. (1981). Las Universidades Chilenas en el Modelo de Economía Neoliberal. 1973‑1981. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
- BRUNNER, J. (2001). Informe e Índice sobre Capacidad Tecnológica. Santiago de Chile: Universidad Adolfo Ibáñez.
- BRUNNER, J., ELACQUA, G., TILLETT, A., BONNEFOY, J., GONZÁLEZ, S., PACHECO, P. y SALAZAR, F. (2005). Guiar el Mercado: Informe sobre la Educación Superior en Chile. Santiago de Chile: Universidad Adolfo Ibáñez.
- BRUNNER, J., HOPENHAYN, M., MOULIAN, T., PARAMIO, L. (1993). Paradigmas de conocimientos y práctica social en Chile. Santiago de Chile: FLACSO.
- CALAVIA, M., CANO, E. (Coords). (2005). ¿Hacia dónde va la Universidad?. Alzira, España: Germanía.
- CAPELLA, J. (1993). Los Ciudadanos siervos. Madrid: Editorial Trotta.
- CAPELLA, J. (2003). La Constitución tácita. [s.l.]: Mientras Tanto.
- CAPELLA, J. (2003). Las sombras del sistema constitucional español. Madrid: Trotta.
- CAPELLERAS, J. (2001). Factores Condicionantes de la Calidad de la Enseñanza Universitaria. un análisis empÍrico. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
- CINDA. Educación Superior en Iberoamérica. Informe 2007. Santiago de Chile: CINDA.
- COTARELO, R. (Comp.) (1992). Transición política y consolidación democrática (1975‑1986). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas CIS.
- DAHL, R. (1992). La democracia y sus crÍticos. Barcelona: Paidós.
- DE PUELLES, M. (2004). Política y educación en la España contemporánea. Madrid: Universidad Nacional a Distancia.
- DI GROPELLO, E., Cominetti, R. (comp.) (1998). La Descentralización de la Educación y la Salud. Un análisis comparativo de la experiencia latinoamericana. [s.l.]: CEPAL.
- EMBID, A., GURREA, F. (2002). Legislación universitaria, normativa general y autonómica. Madrid: Tecnos.
- EVANS, E. (2004). Los derechos constitucionales. (3a ed.). Santiago de Chile: Jurídica de Chile.
- FERNÁNDEZ, N. (2004). Hacia la convergencia de los sistemas de educación superior en América Latina. EN: Revista Iberoamericana de Educación, (35).
- FERRER, J. (2004). El Compromiso Social de la Universidad en el Siglo XXI. Barcelona: Universidad Politécnica de Cataluña.
- GARCÍA, J. (2006). Algunas consideraciones acerca del proyecto Tuning Educational Structures in Europe. Madrid: Logos.
- GARCÍA, J. (1986). Fundamentos de educación comparada. Madrid: Dykinson.
- GARCÍA, M. y CANO, E. (coords.) (2005). ¿Hacia dónde va la universidad?. Valencia: Germanía.
- GARCÍAGUADILLA, C. (2002), AGTS (GATS). Educación Superior y América Latina. Algunas ideas para contribuir a la discusión. EN: Convención de Miembros de Columbus (Universidad de Lima, 5 y 6 de julio 2002): El difícil equilibrio. la Educación Superior como bien público y comercio de servicios. [Lima]: Universidad de Lima.
- GINER, S. (1992). La libertad académica y la falacia utilitarista. EN: Boletín de la Institución de Libre Enseñanza, (13), 27-30.
- GONZÁLEZ, Q., MARTINEZ L. (2001). El sistema educativo en la España de los 2000. Madrid: Fundación para el Análisis y los Estudios Sociales y los Autores.
- HAWES, G., DONOSO, S. (2003). Formación y valores en la universidad. Chile: Universidad de Talca.
- HERNÁNDEZ I MARTÍ, G. (2005). La condición global. Hacia una sociología de la globalización: volumen 1. Valencia: Germanía.
- HERNÁNDEZ, F., BELTRÁN, J., MARRERO, A. (2003). Teorías sobre Sociedad y Educación. Valencia: Tirant lo Blanch.
- HERNÁNDEZ, F., BELTRÁN, J. (2004). El ciudadano y las instituciones. EN: ARREGI, F. (coord.) Ciudadanía y Educación: Aportaciones para la práctica civil. Donostia: Erein.
- GUNI (2006). Sobre el compromiso social de las universidades 2. La educación superior en el mundo 2007. Acreditación para la garantía de calidad. ¿qué está en juego?. Madrid: MundiPrensa.
- LÓPEZ, E., FERNÁNDEZ, C., FLECHA, C., TORRES, I. (eds.) (1990). La Función Social de la Universidad. Jornadas Universidad para los 90. Madrid: Nancea.
- LOZANO, B. (1995). La libertad de Cátedra. Madrid: Jurídicas.
- MANZANO, V., TORREGO, L. (2009). Tres modelos para la Universidad. EN: Revista de Educación, (350), Septiembre-diciembre 2009, 477489.
- MARCHESI, Á., MARTÍN, E. (1998). Calidad de la Enseñanza en Tiempos de Cambio. Madrid: Alianza.
- MARTÍN, J. (2004). El mecanismo de Acreditación Universitaria del MERCOSUR. [Asunción]: Universidad Autónoma de Asunción.
- MARTÍNEZ, M. (2003). Educación comparada. Nuevos retos, renovados desafíos. Madrid: La Muralla.
- MEDINA RUBIO, Rogelio (1999). La política educativa en España y el ordenamiento jurídico de la educación. EN: Revista de Ciencias de la Educación, (178179), 207-222.
- MICHAVILA, F. (2008). La Universidad, corazón de Europa. Madrid: Tecnos.
- MUÑOZ DE BUSTILLO, R. (2000). Retos y Restricciones del Estado de Bienestar en el Cambio de Siglo. Madrid: Alianza.
- ORREGO, C. (1986). El derecho a la educación y la libertad de enseñanza en la Constitución de 1980 desde una perspectiva filosófica‑jurídica. EN: Revista Chilena de Derecho, 13, 463-498.
- PÉREZ, G. (1994). Investigación Cualitativa. Retos e Interrogantes. II técnicas y análisis de datos. Madrid: La Muralla S. A.
- PERSICO, J. (2000). Informe Sobre la Educación Superior en Chile 2000. Santiago de Chile: Corporación de Promoción Universitaria CPU.
- PERSICO, J. (2001). Informe Sobre la Educación Superior en Chile 2001: Análisis de Tendencias de la Última Década. Santiago de Chile: Corporación de Promoción Universitaria CPU.
- PERSICO, M., PERSICO, J. (1998). Acreditación de Instituciones Autónomas de Educación Superior. Santiago de Chile: Corporación de Promoción Universitaria CP.
- RAMA, C. (2006). La tercera reforma de la educación superior en América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
- RAMÍREZ, S., SILVA, M. (1998). El rol del Estado en la regulación de la educación universitaria. Santiago de Chile: CINDA.
- RAWLS, J. (2002). Teoría de la justicia. (2a ed.). México: Fondo de Cultura Económica.
- RIBAS, N. (2002). El debate sobre la globalización. Barcelona: Bellaterra.
- RODRÍGUEZ, C. (1998). La libertad de enseñanza en España. Madrid: Tecnos.
- RODRÍGUEZ, E. (2005). Rol, Desafíos y Diseño de Políticas Públicas para las Universidades Chilenas. Santiago de Chile: Consejo de Rectores.
- SAENZ DE MIERA, A. (coord.) (2002). La Universidad en la Nueva Economía. V encuentro del Consejo de Universidades. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
- SALGUERO S., Manuel (1995).Libertad de enseñanza, neutralidad y libertad de cátedra como formas del pluralismo institucionalizado. EN: Derechos y Libertades, Revista del Instituto Bartolomé de las Casas, 543-552.
- SAMOILOVICH, Daniel (2011). El descontento y la promesa. tendencias en el gobierno de las universidades. EN: Jornadas de conferencias de los consejos sociales de las universidades públicas españolas. [Valladolid]: Universidad de Valladolid.
- SAN FRANCISCO, A. (1992). Jaime Guzman y el principio de subsidiaridad educacional en la Constitución de 1980. EN: Revista Chilena de Derecho, 19 (3), 527-548.
- SANTOS, B. (2004). Democratizar la democracia. los caminos de la democracia participativa. México: Fondo de Cultura Económica.
- SANTOS, B. (2005). El milenio huérfano. ensayos para una nueva cultura política. Madrid: Trotta.
- SEN CASALINO, C. (Coord.), (2005). Más allá del mercado. Hacia una nueva forma de la educación superior en Chile. Lima: Universidad Mayor de San Marcos.
- TEDESCO, J. (1993). Educación y sociedad en América Latina: algunos cambios conceptuales y políticos. EN: Revista Colombiana de Educación, (27).
- TEDESCO, J. (1995). El nuevo pacto educativo. educación, competitividad y ciudadanía en la sociedad moderna. Madrid: Anaya.
- TOMASEVSKI, C. (2004). El Asalto a la Educación. Madrid: Intermón Oxfam.
- TORRES, C. (2006). Educación y Neoliberalismo. Madrid: Popular.
- TORRES, C. (1996). Las Secretas Aventuras del Orden. Estado y Educación. Buenos Aires: Instituto Paulo Freire.
- TORRES, C. (comp.) (2005). La praxis educativa y la acción cultural liberadora de Paulo Freire. Valencia: Denes.